lördag 17 september 2011

En bra bok:

Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser.
En tjock bok på över 500 sidor (pocket), den är långsam och lite sävlig för att vara en deckare, men jag gillar den precis som jag gillat Nessers andra böcker jag läst. Håkan Nesser har ett speciellt sätt att skriva på, han är något av ett språkgeni tycker jag. Trots bokens långsamhet så blir det aldrig tråkigt, tvärtom - man vill bara läsa mer. Den här boken borde kanske inte egentligen kallas deckare, den känns mer som en roman.
Boken är precis vad titeln anger, en berättelse om herr Roos. En alldaglig och tråkig man, han beskrivs t.ex. av sin första fru som ett glas ljummet vatten, och av sin nuvarande fru som en möbel...Han vinner en massa pengar på tipset, och beslutar sig för att lämna allt. Han säger upp sig från sitt jobb och köper ett ensligt beläget torp i skogen där han drömmer om att bara sitta på en pinnstol i solen utan någon som stör och bara tänka, lyssna och vara nöjd. Men, det blir inte riktigt så lugnt.
Berättelsen om herr Roos är välskriven, empatisk och också spännande berättelse om livets outgrundlighet och mänskliga relationer.
Läs!
Jag kan också rekommendera de andra böckerna jag läst av Håkan Nesser; de finns HÄR och HÄR

2 kommentarer:

Miss Marie sa...

Jag har aldrig läst en Nesser-bok, vilket jag skäms för eftersom han är från mina trakter! Jag borde ju stötta honom! :) Nu ska jag försöka läsa den här nästa gång jag är hemma i Sverige!

bokhyllan sa...

Den är toppenbra!

Har läst alla hans böcker.
H. Nesser är en av mina favoritförfattare!

Ha en dag. Kram.