torsdag 28 juni 2012

Jag läste en bok som jag måste tipsa om;

Sommarhuset
av Anna Fredriksson.
En bok som fängslar mig från första sidan, och som jag knappt ville lägga i från mig. Och när den är slut vill jag läsa mer, jag vill inte släppa taget om personerna i boken.
Det är egentligen en ganska dyster historia, men ändå så hoppfull och så enkelt och fint skriven.
Miljön i boken är härlig-ett sommarhus i skärgården, morgondopp från bryggan, soliga sommardagar och strilande sommarregn. Så fint tecknat att man nästan känner doften av instängt sommarhus, känner kylan i det morgonkalla havsvattnet och hur det tjippar av regn i träskorna en regnig dag...
Men berättelsen är inte lika idyllisk som miljön. Den handlar om tre syskon -med fokus på den äldsta systern. Deras mamma har precis dött, och nu måste de komma överens och ta hand om arvet efter mamman, sommarhuset i skärgården.
Det här är en jättefin berättelse som jag verkligen vill rekommendera som semesterläsning!

Jag har också läst den här boken:

Små Krig
av Sadie Jones.
Även denna bok kan jag rekommendera. Jag har tidigare läst en annan bok av denna författarinna som jag också tyckte bra om, Den utstötte. HÄR har jag skrivit lite om den.
Små krig är  en välskriven roman som handlar om kärlek, relationer och moraliska frågor. Den utspelar sig på 50-talet på Cypern, som då var en brittisk koloni. Huvudpersoner är det unga paret Hal och Clara med sina små tvillingdöttrar. Hal- som är yrkesmilitär-blir placerad på Cypern och tar med sig sin fru och de små döttrarna dit. Det blir en känslosam berättelse om hur Hal och Clara upplever att vara mitt i striderna mellan brittisk militär och den grekiska gerillan. Den här berättelsen berör en verkligen, den lämnar en sorgsenhet efter sig.
Jag tyckte mycket om den här boken!

3 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Tack för boktipsen! Blir lite nyfiken

Lottas Fotografi sa...

Tack för boktipsen! Just nu läser jag en bok av Tamara McKinley. Hon är så bra tycker jag.
Trevlig helg!
Kram Lotta

LissenTo sa...

Jag tycke också om att läsa, bara jag tar mej tiden. Har 4 pocketböcker som väntar, härligt.

Dina förslag låter bra.

Förstår att du njuter av ditt lilla barnbarn, roligt, fascinerade att följa med i vardagen och att få snusa på dom ibland.

Kram och ha en fin vecka.