onsdag 12 december 2012

Ännu en bok utläst som ingår i läsecirkeln jag är med i:
Den hemliga dottern 
av Shilpi Somaya Gowda 
En bok som handlar om två kvinnor i två olika världar och deras dotter. En ofrivilligt barnlös läkare i USA och en fattig mor i Indien som tvingas lämna bort sitt barn. Deras liv flätas samman genom flickan som adopterats och som vuxen vill veta mer om sitt ursprung. 
Boken är lättsamt skriven och emellanåt ganska ytlig, men jag tyckte ändå om den. Kanske mest för beskrivningarna av livet i Indien, man kan verkligen se den myllrande staden Mumbai framför sig, känna dess dofter och ljud. Man får en inblick både i de finare familjerna och deras liv, och den fattigdom och misär som  är vardag för så många andra familjer.
Läsvärd!

1 kommentar:

Pumita sa...

Jag har läst rätt många böcker som utspelar sig i Mumbai så den här vill jag gärna läsa. Någon sa att den påminner om Lahiris romaner och det är ett gott tecken. Har reserverat på bibblan till januari eftersom jag har så många böcker på hög som väntar just nu. Tack så mycket för tipset! :)