onsdag 13 mars 2013

Jag såg en bra film igen, för ett tag sen. Filmen heter 
Beasts Of The Southern Wild, 
och utspelar sig i Louisianas träskmarker. Här bor en grupp människor på samhällets baksida, i skjul byggda av skräp och sopor. Filmens huvudperson är den lilla flickan Hushpuppy som bor här med sin pappa. Filmen är berättad ur den 6-åriga flickans perspektiv. Det är hon som är filmens berättare, och det är helt och hållet hennes tankar, känslor, rädslor och upplevelse av världen som utgör hela filmen. 
Jag blev imponerad av denna lilla tjej som spelar huvudrollen, hon är helt otrolig i sin roll! Hon har massor av känslor inom sig och och upplevelser att bearbeta. Hon säger inte mycket i filmen, men visar precis  vad hon tycker, tänker och känner bara med sitt kroppsspråk och sina ansiktsuttryck. Hon är helt enkelt magisk!
Musiken förhöjer filmen till att bli poetisk mitt i misären den utspelas i, och fotot är otroligt vackert, om än lite skakigt emellanåt (-det gillade jag inte riktigt).
Det här är en film med ett viktigt budskap-vackert och övertygande berättat ur ett litet barns perspektiv, helt enkelt en magisk film.
Ingen kan gå oberörd från den här filmen. 
Se den!!!

2 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Åh, nu blev man ju lite nyfiken! Tack för tipset!

Pumita sa...

Ja, jag ska! Det blir till helgen, förhoppningsvis. Nu är förväntningarna ännu högre. ;)
Trevlig helg på dig!