söndag 16 mars 2014

Jag läste den här boken:
Saffransköket
 av Yasmin Crowther.
Lockad av det fina omslaget, och baksidestexten som också gjorde att jag trodde jag skulle gilla den här boken. Men, nja... jo visst är den bra, fast inte tillräckligt bra för att få mig att lägga tid på att läsa. Trots att det är en tunn bok,  tog det tid för mig att läsa den. 
Tonen i boken är alltför dyster och sorglig för mig, och jag hade svårt att komma huvudpersonerna nära. Huvudperson är Maryam som är från Iran, men bor i England och är gift med en engelsman. Tillsammans har de en vuxen dotter, Sara, som är bokens andra huvudperson. Boken handlar om hur Maryam efter en tragisk händelse återvänder till Iran, landet hon en gång flytt ifrån, för att konfronteras med sitt förflutna. 
Det jag gillade bäst med boken är återblickarna från Maryams uppväxt och ungdom i Iran som ger en inblick i en annan kultur och i gamla muslimska traditioner, som är svår att förstå med de värderingar vi har här i väst. 
Men för övrigt tyckte jag att berättelsen är ganska seg, och som sagt väldigt dyster och sorglig. 

Nu har jag börjat läsa en annan bok som jag föll för från första raden, Helena von Zweigbergks nya roman Än klappar hjärtan.

Inga kommentarer: