tisdag 5 april 2016

Två böcker lästa så här långt i år.
Först en bok som jag råkade få syn på i mataffären i julas, och köpte med mig hem,
Fyren mellan haven 
av M L Stedman.
Det här är den här australienska författarinnans debutroman, en mycket fin och gripande roman om ett par och deras längtan efter ett barn. Berättelsen utspelar sig till största delen på en liten ö utanför Australiens kust där Tom Sherman, fyrvaktare, bor och arbetar tillsammans med sin hustru Isabel.
Isabel har haft flera missfall, men så spolas en dag en båt upp på ön, med en död man och ett litet skrikande spädbarn i...
Boken blir till en berättelse om ett moraliskt dilemma, längtan och förlusten  efter ett barn och konsekvenserna utav de val man gör i livet...
Detta är en mycket välskriven roman, karaktärerna och miljöerna är otroligt väl gestaltade.
Jag kände mig förflyttad i tid och rum, och bara älskade den här boken.
Läs!!

Därefter läste jag den här boken,
Ögonblicket


av Douglas Kennedy.
Kennedy är en ny författare för mig, jag har inte läst något av honom förut, men känner att jag absolut vill läsa mer av honom. Jag tyckte mycket om hans sätt att skriva, språken bara flyter över sidorna, och den här boken fångade mig från första sidan.
Det är en tjock bok, pocketboken jag läste var på 525 sidor, men intresset hölls uppe i stort sett genom hela boken. 
Det är en bitterljuv kärlekshistoria, mellan den amerikanska författaren Thomas Nesbit som i början på 80-talet reser till Berlin för att skriva, och där träffar sitt livs stora kärlek, östtyskan Petra Dusman. Förutom att boken en gripande kärlekshistoria, så ger den också en mycket spännande och intressant bild av hur det var att leva i Berlin då den var en delad stad, öst-väst. 
Jag minns ju när Berlinmuren föll - det är otroligt nog knappt trettio år sen...
Rekommenderas!

2 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Kul med boktips! Sparar tills jag har tid (och ro) att läsa. När vi reser läser jag mycket, men däremellan inte alls ibland...

bokhyllan sa...

Båda böckerna tilltalar mig. Speciellt Fyren mellan haven. Ska snart till stadsbiblioteket, så tack för boktipset.
Ha en fin onsdag!