tisdag 3 maj 2016

En film... 

Det blir alltmer sällan som jag går på bio. Tråkigt, för det är ju något speciellt med att se film på bio!  Så jag blev jätteglad när syster ville gå med och se den brasilianska filmen
Den andra mamman.
Vi var inte många som ville se den här filmen, men desto bättre att få hela biosalongen för sig själv...(nåja, nästan i alla fall).
Filmen var i allafall mycket sevärd!
Den handlar om Val, som jobbar som hembiträde i en familj i Sao Paolo. Mamman och pappan är rika och berömda. Val har varit i familjen i många år, och sonen familjen ser henne nästan mer som mamma än sin egen, som har fullt upp med sitt. Det är Val som alltid funnits där för honom. Men Val har en egen familj, som hon lämnade för att arbeta i storstaden. Nu kommer dock hennes dotter Jessica som hon inte träffat på tio år, till Sao Paolo för att studera. Jessica är en stor kontrast till sin mor. Hon vägrar acceptera de osynliga reglerna och gränserna mellan herrskap och tjänstefolk, och för val blir livet kaotiskt...
Den här filmen speglar vad jag förstått verkligheten i Brasilien, och skapade där både uppståndelse och debatt med sitt budskap om allas lika värde. 

Val spelas fantastiskt bra av den kända brasilianska skådespelerskan Regina Casé. Hon är charmig och härlig, och lyckas väldigt väl med att  gestalta hembiträdet Val och de omvälvande känslor hon går igenom i och med dotterns ankomst. 

Jag tyckte verkligen om den här filmen!

...och en bok:

Medan han lever
En självbiografisk bok, mycket starkt skriven av retorikern Elaine Eksvärd.
Hon berättar här rättframt om sin uppväxt med en pappa som utnyttjar henne sexuellt, från att hon bara är några år gammal.
Boken är lätt att läsa, men oerhört gripande och väldigt tung att ta in. 
Jag -som arbetat med barn i många år- kan ju förstås inte undgå att undra över hur många barn jag mött som råkat ut för liknande? Utan att någon kunde eller ville förstå... 
En gång har jag varit med om uppenbara misstankar kring en fyraårig flicka, där vi tillsammans med vår chef fick ta till åtgärder. Detta ledde till att familjen i fråga snabbt flyttade till en annan ort - så hur det gick för flickan fick jag aldrig veta.
En hemsk bok, men oerhört viktig att läsa, inte minst för alla oss som arbetar med barn.

3 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Tack för filmtips! Boken har jag hört om och vill gärna läsa!

Cecilia Johansson sa...

Filmen ska jag försöka se. Boken ska jag försöka läsa. Tack för intressanta tips. ;)

The Swedish Wildflower sa...

Tack för både film- och boktips. :) Jag tycker om när människor delar med sig av sådant som de tycker är bra och som de vill att andra också ska få ta del av. Dessutom är det lätt att hamna i sina vanliga inkörda spår så tack för dina tips Ninnie. :)

Sköt om dig!♥

Kram Lotta