måndag 20 juni 2016

En härlig bok:
Torsdagarna i parken av Hilary Boyd.

En s.k. feel-good-roman, en genre som jag inte brukar tycka så mycket om, men just den här gillade jag faktiskt mycket. 
Boken handlar om Jeanie som ska fylla 60 år. Hon driver en liten hälsokostbutik i London, och är mormor till en liten flicka, som hon brukar passa på torsdagana.
Hennes man tycker att det är dags för dem att dra sig tillbaka och leva et lugnt pensionärsliv på landet. Men Jeanie håller inte med, hon känner sig inte gammal och vill fortsätta sitt arbete. En dag träffar hon Ray i parken, dit de båda går med sina barnbarn, och så väcks något hos Jeanie som hon inte visste att hon saknade och hon förstår att det finns mer att få ut av livet.

Det är en välskriven bok, som är lätt att dras med i. Jag blir nyfiken på varför hennes långvariga äktenskap trots allt inte varit så lyckligt som det verkar utåt, och vilka val hon kommer att göra då hon träffar Ray. Det är en roman om kärlek, men med en annorlunda dimension eftersom huvudpersonerna är i en ålder då man inte tänker sig att man kan bli kär, eller lämna sin man för en ny förälskelse...
En varm och mysig, hoppfull bok 
som jag kan rekommendera som skön semesterläsning!

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Jag brukar inte heller gilla feel good så mycket, men vem vet? Tack för tips!