lördag 12 augusti 2017

Regnet öser ner, och det är grått och ruggigt.
 Lite höstkänsla idag, men än är nog inte sommaren över. 
Min semester är slut nu, har varit på jobbet igen. 
Det kändes lite motigt att gå dit...men det går ju bra bara man kommer dit. 
Och att träffa barnen är ju förstås härligt, mina goa förskolebarn! 
Jag ska ju vara kvar på mitt gamla jobb augusti ut, sen börjar jag på mitt nya jobb. 
På måndag o tisdag nästa vecka ska jag dock vara  med på uppstartsdagar på mitt nya jobb, 
det ska bli spännande! Ser fram emot det!

Tänkte visa lite bilder från ett par av semesterns utflykter.
Jag brukar ta med min man på en "hemlig resa" varje år, lite som en födelsedagspresent eftersom han fyller år  i juli.
I år blev det en dagsutflykt till Skåne och Kullabygden.

Vi stannade till för förmiddagsfika på vägen dit i Falkenberg i Halland,
på ett mysigt och fint café. 
Åh, supergoda bullar och fantastiskt bröd (som vi köpte med hem);

Sen kom vi till Höganäs
och besökte 

Här finns allt möjligt fint!
 Mat, kläder, inredning, skor...
Och så det som Höganäs ju är känt för,
handdrejat stengods.
Varsina finfina saltglaserade och unika kaffemuggar köpte vi!
Kaffet smakar extra gott i dessa fina muggar...;)

Sen bar det vidare till lilla mysiga 
Mölle.

Här åt vi lunch, på Mölle Brandstation.
Vilket mysigt ställe!
 Och, åh vilken mat de lagade, det var såååå gott!
Jag (som älskar fisk) åt grillad tonfisk, 
och det var helt enkelt himmelskt!

Mätta i magen körde vi upp på Kullaberg 
och fyren längst ut.
Lite kaffe här, 
och beundrade utsikten.

Sista stoppet innan vi styrde kosan hemåt igen blev en plats som jag velat besöka i åratal, 
men aldrig gjort tidigare.

Vi vandrade genom skogen...
följde skyltar med ett "N" på...
neråt, neråt, neråt...
Brantare och brantare blev det,

tills vi kom fram till ett imponerande bygge,
Konstnären Lars Vilks började bygga det här konstverket 1980, här på en av Kullabergs mest svårtillgängliga stränder.
Efter ca två år upptäcktes bygget av myndigheterna och en segdragen tvist började, 
men konstverket står där fortfarande. 
Broar, tunnlar, utkikstorn och trappor, 
byggt av drivved och annat trä med hammare och spik (160 000 stycken!)
Vi klättrade ner till den steniga stranden, och sen uppför igen.



Ett äventyr och en upplevelse som verkligen var värd att vänta på.
Är glad att jag äntligen kom hit!
Och mannen var också nöjd...

Ett kort stopp i lilla fina Arild
sen bar det av hemåt efter en underbar sommardag i Skåne!

2 kommentarer:

Channal sa...

Vilka fina bilder! Underbara platser ni har besökt! Imorgon har jag min sista semesterdag! Tänk i fredags högsommarvärme och idag regnigt och kallt. Ingen ordning på SMHI!

KRAMAR Anna

Magnus sa...

Så helt underbart, önskar att jag kunde göra såna där resor oftare, se mer av Sverige eller andra ställen, iaf jag behöver nya intryck mycket oftare än jag får, det är som ett slags bränsle för mig. Själv har jag en vecka kvar av semestern, det känns motigt redan nu men på tisdag ska jag prata med en chefredaktör som hörde av sig och ville att jag skulle komma och presentera mig, löper allt väl där får jag nya intryck att fota :-).

Ha en fantastisk vecka Ninnie!