fredag 29 september 2017

Nu har jag läst ut den tredje och sista boken om hemmafrun Maj, 
Liv till varje pris 
av Kristina Sandberg.
Tidigare i somras läste jag den andra delen,
Sörja för de sina

Jag har verkligen älskat de här böckerna!
De har gripit mej djupt, alla tre.
Kristina Sandberg skriver på ett väldigt speciellt sätt. Man kommer Maj så nära inpå, hon finns där i mig någonstans hela tiden.
Och jag tänker hela tiden under läsningen på min fina farmor - som var ungefär jämngammal med Maj - och levde ganska likadant, fast på landet som lantbrukshustru istället för i stan. Även hon var gift med en betydligt äldre (femton års ålderskillnad)  man.
Men livet hon levde, hennes uppgift och det hon var duktig på, att sköta ett hem, uppfostra barnen, baka och laga mat...det är samma liv som Maj lever.
Tror att de som läser de här böckerna gör samma kopplingar, till kvinnor i deras uppväxt. Mammor, mormödrar, farmödrar.

De här tre böckerna är så fängslande, trots att de bara handlar om kafferep, matlagning, barnuppfostran, kvinnlig vänskap, äktenskap, städning och ja, det vardagliga livet.
Det här borde nog vara en av de bästa kvinnoskildringar man kan läsa.
Helt underbara böcker, så fint skrivna.
Jag ville inte att de skulle ta slut.
LÄS DEM!!!
HÄR har jag skrivit om den första delen  i trilogin, 
Att föda ett barn

Mycket i böckerna handlar om mat, och jag kände så väl igen många av de maträtter och bakverk som Maj tillagar.
Så jag blev så glad när jag fann att det finns en kokbok med utdrag ur och recepten från böckerna. Dessutom underbara gamla illustrationer och bilder.
Jag köpte den, och nu står den i min hylla.
Så Maj finns kvar i mitt kök...

2 kommentarer:

Channal sa...

Tack för boktips! Lite borttorka hos mig just nu!
Har en dröm att någon gång få besöka bokmässan i Göteborg.

KRAMAR Anna

Home2tiny sa...

Tack för boktips, det uppskattas alltid. Kramisar Tina