torsdag 2 november 2017

Läste ut den här boken:
Änkan
av Fiona Barton.
En bok som lockade mig
både med sitt omslag och sin baksidestext:

"Vi har alla sett honom stirra på oss från löpsedlarna - monstret, mannen som har anklagats för ett fruktansvärt brott. Men hon då? Kvinnan som står vid hans sida. Hur mycket vet hon?


Jean Taylors liv var behagligt alldagligt. Hon hade ett fint hus och en omtänksam man.
 Glen var den enda hon någonsin velat ha, mannen med stort M. 
Men allt förändrades när han förvandlades till den anklagade, till odjuret på tidningarnas framsidor. 
Jean var plötsligt gift med en man som i andras ögon var kapabel till obeskrivlig ondska. 
Är hon medskyldig? Eller är hon den hunsade eller den ovetande hustrun? 
Är Glen överhuvudtaget skyldig till brottet som alla tror att han har begått?


Nu är Glen död, och Jean är för första gången ensam. 
Det är fritt fram att avslöja hela historien, på hennes egna villkor. 
Jean Taylor tänker berätta allt hon vet."

Men jag blev besviken.
För jag tycker inte alls att den levde upp till förväntningarna.
Den här boken är inte alls så spännande eller intressant som jag förväntade mej, särskilt som den beskrivs som en thriller.
Boken lyfter liksom aldrig,
den är lite seg och rörig då den hoppar i tidsperspektiv och mellan olika karaktärer.
Änkan - som är bokens huvudperson - fångar aldrig mej riktigt.
Men jag läste ut den, för jag ville trots allt veta vad som hände.
Men någon mer bok av denna författare tänker jag inte läsa.

Inga kommentarer: