söndag 25 februari 2018

Årets första bok blev den här;
Den gåtfulle fotografen 
av Douglas Kennedy.
En rafflande historia, en riktig bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mej.
Kanske med en smått otrolig handling, som egentligen inte var i min smak,
men ändå skriven med ett språk som jag tyckte om,
 och med ett driv som gjorde att man var tvungen att läsa vidare.
Jag har tidigare läst Ögonblicket av samme författare,
den var på flera sätt en bättre historia än denna,
  HÄR har jag skrivit om den.

Efter denna gav jag mej i kast med en tjock bok med en tilltalande framsida
som bara fått goda recensioner, och dessutom vunnit Pulizer-priset.
Ljuset vi inte ser 
av Anthony Doerr
Den här boken var verkligen en kontrast till den förra fartfyllda och händelserika boken.
Jag tycker den är långsam, lågmäld på ett trist och deprimerande sätt, 
och så seg. Det känns inte som om huvudpersonerna är "på riktigt", de är alldeles för perfekta och tillrättalagda.
Så nu gav jag upp, efter att ha läst halva boken. 
Och det är över 300 sidor jag läst...
Den här boken har bara fått positiva recensioner,
t.ex. kan man läsa på boken baksidestext
  "Ett mästerverk! En fängslande berättelse som aldrig släpper taget."
Men jag släppte taget...
Det är lurigt det där,
böcker som benämns "Internationella bästsäljare", "Magnifik" m.m.
 lever inte alltid lever upp till mina förväntningar på en bra bok.
Eller så är det så att den här boken ska läsas mer intensivt för att fånga en, 
inte bara som jag brukar göra; en liten bit varje kväll.
Den är skriven i väldigt korta kapitel, bara ett par-tre sidor, och 
man får växelvis följa två ungdomar och deras skilda upplevelser under andra världskriget.

Pratade med en kollega på jobbet när jag satt med boken där, för jag brukar läsa ibland på min rast.
Hon tyckte faktiskt samma som jag om den här romanen,
hon hade kämpat på med den här sen i höstas - utan att ge upp. Än. 
Så jag är tydligen inte h e l t ensam om att tycka som jag gör om denna prisade roman.
Nej, nu ska jag välja en annan bok!


1 kommentar:

Channal sa...

Åh tack för boktips! Gillar't!
Har förhandsbeställt boken "Ljuset vi inte ser" på bokrean.
På tisdag gäller det. Vet inte om jag orkar vara där redan klockan 07.00.

KRAM Anna