söndag 11 juni 2017

En hög med nya böcker!
Dessa kom med posten nu i veckan, det blir bra till årets semesterläsning.
Njuter av att se den här lilla bokhögen som ligger där på bordet och väntar på att läsas...

Har precis läst ut den här boken:
Vassa föremål
 av Gillian Flynn.
Jag har tidigare läst Gone Girl av samma författare,
HÄR har jag skrivit om den.
Vassa föremål är Flynns debutroman, en psykologisk thriller.
För att tycka om en bok och det man läser tycker jag att måste man känna sympati med,
känna igen sig i eller tycka om personerna i boken.
Det här är en bok där jag inte tycker om någon av karaktärerna.
Men, boken är spännande
 och eftersom jag ville veta hur det hela hängde ihop,
(även om jag hade mina aningar ganska snart) så fortsatt jag att läsa.
Det är en väldigt mörk, otäck, obehaglig och nästan osmaklig berättelse. 
Så , nej, det har inte varit en av mina bästa lässtunder....
Här är lite om bokens handling:

"Efter en lång tids frånvaro är journalisten Camille Parker tillbaka i sin gamla hemstad. 
Hon är ditskickad av sin arbetsgivare en tredje klassens Chicago-tidning 
för att rapportera om två unga flickors försvinnande. 
Camille är motvilligt inhyst i sitt föräldrahem, 
där hon på nytt konfronteras med sin distanserade mamma
 och den brådmogna trettonåriga halvsyster hon knappt känner.

Hemsökt av mörka händelser ur det förflutna, 

och samtidigt bekymrad över det olustiga grepp hennes syster tycks ha om stan, 
brottas Camille med samma gamla behov av att bli accepterad som plågade henne under uppväxten.

När ledtrådar visar sig bli återvändsgränder

 identifierar sig Camille allt mer med de unga offren. 
Och till sist inser hon att hon inte har något val: 
Hon är tvungen att nysta upp sitt såriga förflutna
 om hon ska kunna klara sig ur den här hemkomsten med livet i behåll."

2 kommentarer:

Magnus sa...

Det var en del böcker :-), men jag hoppas du ska göra något mer på semestern annat än läsa, kanske en liten resa.

Ha en bra vecka!

Channal sa...

Elena Ferrantes tre första böcker älskar jag!! Hennes sista i serien har precis kommit ut och den hamnar snart hos mig! "Vassa föremål" har jag läst och tycker som du!

KRAM Anna