tisdag 9 januari 2018

Jag brukar ju skriva lite om de böcker jag läst, och göra en liten årlig summering. 
Så här den den ut för  2017.

 Under årets sista månader, november och december, läste jag  dessa två böcker:
 Först en bok som jag tyckte mycket bra om, 
Skuggan av ett år,
av Hannah Richell.
I den här boken, som utspelar sig i England, får man följa två parallella historier.
Lila, en ung kvinna i nutid som precis mist sitt nyfödda barn, och Kat, en ung tjej i början på 80-talet.
Ganska snart förstår man kopplingen mellan dessa kvinnor, men det är trots det en fångande historia.  Boken är skriven med ett driv som gör den till bladvändare, välskriven, underhållande och spännande med flera överraskningar och oväntade händelser.
. Ett drama som berörde mej, med karaktärer som man direkt fattade tycke för, och levande beskrivna miljöer.
 Jag kan mycket väl tänka mig att läsa fler böcker av denna författare.

Efter den, och årets sista bok blev den här:
Handen på hjärtat, 
av Hilary Boyd.
Ja, det här var en otroligt lättläst bok, en förutsägbar historia skriven ganska simpelt och utan finess...
Jag gillar egentligen inte dessa s.k. "feel-goodromaner", men har ju läst en bok innan av H. Boyd som jag tyckte om.  Men nej,  den här var inte alls i samma klass.
Men - som sagt - en lättläst bok och ibland kan det vara skönt att läsa sånt som man inte behöver fundera så mycket kring, och lika snabbt glömmer efteråt...
Rekommenderar istället den här boken om man vill läsa något av denna författare:

Årets övriga böcker var dessa:

Änkan, 
av Fiona Barton,

Och så två av årets bästa, verkligen favoriter!
Liv till varje pris, 
och 

Sörja för de sina
av Kristina Sandberg

Och så en fantastisk liten bok, 

Ett helt liv, 
av Robert Seethaler
En liten kort roman, som berör på djupet.
En lågmäld och vacker historia, om just det som titeln säger, ett helt liv.
Så fängslande och mjukt berättat, sorg och glädje, berättat med innerlig känsla och stilla humor.
En pärla!
Läs den!

Nästa bok, 
Bränd himmel
av Gilly Macmillan
är en riktig bladvändare om ett barn som försvinner, som jag läste i somras. En välskriven bok, svår att lägga ifrån sig.
Läs!

Nästa sommarläsning var en bok som höjts till skyarna av alla...
utom av mej!
För jag gillade inte alls den här boken, och förstår inte riktigt den här författarinnans storhet.
Det är knappt att jag vågar säga det...
Men
Min fantastiska väninna,
av Elsa Ferrante
var inte alls en bok jag föll för.
Pratig, rörig. Berörde mej inte.
Jag kämpade mej igenom den...

Nästa bok gillade jag mer, 
Barnmorskan i Hope River,
av Patricia Harman.
Författarinnan är själv barnmorska, skriver inlevelsefullt och mycket intressant om en ung kvinna som arbetar som barnmorska i början av förra seklet.
Läsvärd!

Så till en mindre bra bok, i alla fall enligt mej:
Vassa föremål, 
av Gillian Flynn.

Här för innan, 
en bra bok,
Forfarande Alice,
av Lisa Genova
och en mindre bra bok:
Flickan med snö i håret,
av Ninni Schulman 

Ännu ett par mindre bra böcker:
Sommaren utan regn, 
av Maggie O`Farrell, 

och 
Sista brevet från din älskade,
av Jojo Moyes

Till slut, en bra bok: 

Flickan under jorden,
av Elly Griffiths
 och ännu en omskriven bok som jag inte gillade: 

Kvinnan på tåget, 
av Paula Hawkins


Puh!
Det var årets boklista.
Nu är jag helt snurrig av allt skrivande och länkande..!
Nu blir det tv-soffan nästa...

2 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Tack för boktips! Jag har läst extremt lite i år, fast jag egentligen gillar att läsa ... På flyget till Israel läste jag "Det blå mellan himmel och hav" av Susanne Abulhawa. Väldigt bra! Gjorde mig sugen på att läsa igen :)

Channal sa...

Har läst fyra av dina böcker. "Kvinnan på tåget" och "Sista brevet från din älskade" gillade jag. "Vassa föremål" var lite för otäck men spännande. Tänk, jag som älskade Elena Ferrantes böcker. Har slukat ALLA =))

Trevlig helg och Kram! Anna