tisdag 13 januari 2015

Dags för lite "filmtajm", för det är ju på tiden att jag sammanfattar (förra) årets filmer, vilket jag brukar göra.

Precis som med boklistan har jag inte varit särskilt flitig med att skriva om de filmer jag sett förra året, så det får bli en kort sammanfattning nu av de filmer jag inte tidigare skrivit om. Jag börjar från början av förra året, och efter de första fem filmerna; 
och 
som jag skrivit om HÄR och HÄR och som alla var mycket bra 
såg jag en film som inte levde upp till de första filmernas kvalite enligt min smak; filmen
Gravity
Ett actionäventyr i rymdmiljö, snyggt gjord och med mäktiga vyer, och mycket spänning. Men det är inte en film i min smak, tur att jag inte gick på bio utan såg den hemma i tv-soffan...Men gillar man science fiction och rymden så är det en spännande och välgjord film.

Nästa film gillade jag däremot bättre, och detta är också en helt annan typ av film! 
Bröllop i Italien.
En film av den danska regissören Susanne Bier, som här gjort en härlig romantisk komedi som jag såg en vintereftermiddag när jag var sjuk och låg hemma i soffan. 
En mysig film om olika livsöden, om kärlek och lycka, ensamhet och rädsla och att finna modet igen efter att ha fått göra svåra val i livet. Otroligt vackra bilder från det italienska landskapet, och duktiga skådespelare, sorg blandat med lycka och lagom mängd humor.
Sevärd!!

Så en till en mycket spännande film med verklighetsanknytning;
Captain Phillips.
Tom Hanks -som ju alltid är sevärd!- spelar kapten på ett amerikanskt lastfartyg som blir kapat av somaliska pirater. Filmen är baserad på verkliga händelser från april 2009. 
Rekommenderas!

Så en film jag såg på bio i våras;
Frances Ha
En annorlunda film som visas i svartvitt, om Frances, en bortkommen 27-åring som inte vill bli vuxen. Gripande och smårolig, underfundig och härlig. Greta Gerwig som spelar huvudrollen har också skrivit manus till den här filmen av Noah Baumbach och det märks att hon "är" sin rollkaraktär. En dramakomedi som är klart sevärd!!

Nu till en film som jag läste om och trodde skulle vara bra;
Before Midnight
...men det var den inte! 
En mycket pratig film, ja man blir faktiskt helt utmattad av allt prat, ältande och gräl i den här filmen.
Den enda behållningen är de vackra vyerna från den grekiska övärlden...
Det här är den tredje filmen om samma par i olika skeden i livet. Jag har inte sett de tidigare två, och tänker inte göra det heller.
Se något annat!

Till exempel den härliga filmen
Philomena
som jag skrivit om HÄR

...eller den svenska filmen
Turist
Filmen av Ruben Östlund som blev tyvärr inte fick någon Golden Globe. 
Men det här är en bra och sevärd film, med en perfekt blandning av allvar och humor och fina vyer från ett vintrigt alplandskap.
Så bra svensk film kan bli tror jag!
Missa inte att se den!

Så en amerikansk dramathriller
Prisoners
Hugh Jackman spelar en man som kidnappar en person som tros ligga bakom hans lilla dotters och hennes kompis försvinnande. 
En mycket bra och spännande film som trots en del klichéer ändå lyckas visa hur en mor och far kan reagera när deras lilla dotter försvinner och ingen tycks ta dem på allvar eller hjälpa dem. Dramatik och spänning i genom hela filmen som är  2 ½ timma lång.
Sevärd!

Till sist julens biobsök;
The Hunger Games, Mockingjay part 1
Jag har sett de två första filmerna i denna trilogi (där sista delen är uppdelad i två filmer) och tyckt sådär om dem, men man måste ju se hur det ska gå...Tycker dock att denna filmen varit klart mycket bättre än de tidigare. Gripande och otäck, och trots att det är en fiktiv historia om en framtida värld så känns den realistisk och trovärdig. Mycket bra skådespelare (Julienne Moore, Philip Seymor Hoffman, Donald Sutherland)i en skickligt gjord film som blir till mycket bra filmunderhållning!!!
Men se de andra två innan du ser denna, annars förstår man ingenting av vad som händer...

Ja, det var filmåret 2014.
Jag har redan sett 2015 års första film, den omskrivna 
Interstellar. 
Vad jag tyckte om den skriver jag om en annan gång. Nu får det räcka för idag.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Åh, din blogg är en guldgruva för filmälskare. Tack för att du påminde mig om Frances Ha! Tänkte se den när den kom men på nåt sätt glömde jag bort den. Nu är den reserverad på bibblan, klar att hämta på måndag skulle jag tro. Ska förresten se Birdman imorgon. Det blir intressant och förhoppningsvis roligt också. Ha det gott, Ninnie!

Johanna igen - Pumita alltså sa...

P.S. Jag tyckte om Before midnight. Visst den var otroligt pratig och rätt annorlunda mot de två tidigare i "serien" men mycket bra enligt mig. :)