tisdag 4 februari 2014

...och så lite mer film!
Det är väl dags att summera de filmer jag såg 2013. Jag har inte varit så flitig med att skriva om de filmer jag såg förra året, men det var många väldigt bra och sevärda filmer.
Några av de mest sevärda är bl.a.  Jakten-en oerhört stark film med Mads Mikkelsen i huvudrollen, den schweiziska filmen Syster-mycket gripande och en film man inte glömmer, och så filmer jag skrivit om tidigare som t.ex. Beasts of The Southern Wild, Rust and Bone, Django Unchained, The Place Beyond the Pines, Woody Allens film Blue Jasmine, den svenska filmen Monica Z...

... och så de två Hobbit filmerna som jag såg i slutet av året. 

Jag var mycket tveksam till att se den första filmen, tänkte att det inte skulle vara en film som skulle tilltala mig. Men så såg jag den, hemma i tv-soffan, och ganska snart därefter ville jag absolut se den senaste Hobbit filmen-Smaugs ödemark.
På bio. I 3D.
Tyckte jag om dem då? Jaa. Speciellt den senaste, som är en riktig sago-och äventyrsfilm, med underbara karaktärer, andlöst vackra naturscener och fantasieggande miljöer, härlig filmmusik och en riktigt spännande historia. 
En verklig filmupplevelse!

Jag har faktiskt läst boken som filmen bygger på, för länge sen-när jag var tolv-tretton år tror jag. Men jag minns inte mycket av den, tror inte att den gjorde så stort intryck på mej då.

Här är listan på filmerna jag såg 2013:
Take Shelter
Amour
Jakten
The Hunger Games
Syster
Hypnotisören
Hope Springs
Argo
Monica Z
Förtrollad av Paris
The Hunger Games-Catching Fire
Den store Gatsby
Hobbit-en oväntad resa
Hobbit-Smaugs ödemark

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det var många bra filmer i den listan! Jag har sett några av dem och tackar för tipsen.

Home2tiny sa...

Kul att ha hittat hit. Älskar själv att kika på film o filmtips tas alltid tacksamt emot. Kramisar Tina