måndag 6 mars 2017

Vi var på bio denna helgen också. 
Jag trodde inte att det skulle finnas biljetter kvar till denna film,
som förra veckan vann en massa priser på Oscarsgalan.
Bland annat för bästa filmfoto som gick till svensken Linus Sandgren,  
och för bästa kvinnliga  huvudroll,
 till Emma Stone.
Men vi fick faktiskt platser, trots att vi var ute i sista minuten, vilken tur!
Filmen är såklart den här: 
La la Land
Och jaa,
det finns väl inte så mycket att skriva om denna film, 
mer än att den  är 
härlig, 
glad, 
underhållande, 
vacker 
och helt klart en film man ska se om man gillar film!!!


...och här är sent omsider listan på filmer som jag såg under förra året, 2016:
45 år
En gripande och relationsfilm om ett äldre par,
spelade av Charlotte Rampling och David Constantine.
Lågmält men ändå dramatiskt berättad om ett äktenskap,
och hemligheter som varit dolda i många år...
Fin film!

The Theory Of Everything,
en film som vi såg hemma i TV-soffan.
Filmen om den kände matematikern Stephen Hawkins.
Helt ok, men ingen av de bättre filmer jag sett.

Så en film som jag tyckte var mycket bra;
The Revenant,
har jag skrivit om
HÄR

  Därefter
The Martian,
en science fiction-film med Matt Damon i huvudrollen, regisserad av Ridley Scott.
En fascineradne och spännande film, baserad på en roman, Ensam på Mars av Andy Weir.
Min amn hade läst boken, och ville se filmen, han tyckte att boken var bättre. Jag som inte läst boken tyckte filmen att var ganska bra. Givetvis ganska osannolik, men ändå intressant.

Sen den här härliga brasilianska filmen:
Den andra mamman,
HÄR 
har jag skrivit om den.

Ännu en underbar film:
Captain Fantastic,
som jag skrev om
HÄR

Så en mycket spännande italiensk drama-dokumentär,
Palio,
HÄR 
skrev jag om den.

Sist en film av modeskaparen Tom Ford,
Nocturnal Animals
En mycket speciell film,
ett laddat psykologiskt drama, med ett estetiskt och talande bildspråk. En film med många sidor, många bottnar, som man kan tolka på olika sätt, en film som man funderar på länge efteråt.... Dessutom duktiga skådespelare, Jake Gyllenhaal bl.a.
Mycket speciell, mycket sevärd!

1 kommentar:

Channal sa...

Visst är det kul med film. 45 år, så bra!! La la land är en riktig karamell men lite sorglig.

KRAM Anna