måndag 25 juli 2016

Å, vilka sommardagar...Sol och värme. 
Ligger på stranden, under mitt parasoll. Badar i havet eller i sjön.
Och läser.
Började i går på en bok som jag fastnade fullkomligt i...har den ständigt i mina tankar.
Snöbarnet, av  Eowyn Evey.

Innan den läste jag den här som jag också tyckte mycket bra om:
Sällsamma utbrott av kärlek
av Anita Sherve.
Det är en gammal bok, från 1991, som jag köpte för en tia på Erikshjälpen. 
Jag har läst flera böcker av Anita Sherve, och tyckt bra om de flesta.
  HÄR har jag skrivit om några av dessa. 
Även denna bok föll mig i smaken, trots att det inte är en av de bästa.  Boken handlar om en ung kvinna som blir misshandlad av sin man och utspelar sig i början av 70-talet. Man får följa henne och hur hon efter ett tag flyr med sin lilla 6-månaders bebis till en liten kuststad i Maine. Parallellt får man också följa en journalist som har kontakt med den numera vuxna dotter, och som  skrivit om Maureens öde och de efterforskningar hon gjort kring henne.
Bra bok!

En bok som jag köpte inför semestern för att jag nästan enbart sett och läst positiva omdömen om den är den här:
Öppnas i händelse av min död, 
av Lianne Moriarty.
Men neej...
inte alls en bok i min smak!
Men jag kämpade mig igenom den trots allt.
Boken handlar om de val vi gör i livet, vilka konsekvenser de ger och hur de även påverkar personer i vår närhet.
Man får följa tre kvinnor, Cecilia som ställs inför en livslögn, (brevet som titeln syftar på), Tess inför ett dubbelt svek (hennes man och hennes bästa väninna inleder en affär) och så Rachel, en lite äldre kvinna som försöker hantera sorgen efter det dödliga våldet mot sin dotter.
Allvarliga och stora händelser, som jag tycker behandlas hafsigt och oengagerat.
Romanen är skriven i en feel-good-chick-lit-anda som inte alls passar tycker jag för boken handling. Karaktärerna tilltalar mig inte heller, jag känner inte alls med dem.
 Historien utspelar sig i Australien, vilket jag faktiskt inte fattade först. 
Miljöerna beskrivs inte särskilt ingående. 
Nej, jag förstår inte alls den här bokens framgång!

2 kommentarer:

Magnus sa...

En sån härlig dag du har haft, det där med bokläsning går i vågor för mig, och någon våg har det inte varit på länge, annars gillar jag lite allt möjligt som Dan Brown t.ex. och han den där advokaten som skriver böcker, nu kommer jag inte på hans namn bara för det :).

Ha en fortsatt bra bokläsning och strand semester.

FREEDOMtravel sa...

Härliga dagar och tack för boktips! Öppnas i händelse av min död har jag läst, tyckte att den var hyfsat underhållande men ingen bok att minnas kanske. Har tyvärr inte läst på länge, men tycker mycket om att läsa egentligen. Hälsningar från Polen!