tisdag 17 april 2018

Boktips!
Semester och lediga dagar är också dagar då jag har mer tid att läsa. Inte minst de timmar man sitter på flygplatser och väntar, eller på planet.  När vi var på resa till Rom läste jag ut två böcker. Båda två gillade jag mycket.
På flygplatsen innan vi åkte köpte jag den här boken:

Mocka 
av Tatiana de Rosnay.
En bok som jag inte kunde sluta läsa...
Tatiana de Rosnay är en författare som jag läst flera böcker av, och den här var en av de bästa tror jag. Så här beskrivs handlingen på bokförlaget Sekwas hemsida:

Frilansöversättaren Justine lever ett lugnt liv i Paris med man och två barn. Men en helt vanlig onsdagseftermiddag händer det otänkbara. Hennes son Malcolm blir överkörd vid ett övergångsställe på väg hem från skolan och förövaren smiter från olycksplatsen i sin mockafärgade Mercedes. Medan sonen sjunker allt djupare ner i koma verkar polisutredningen avstanna. Justine bestämmer sig då för att inleda sina egna efterforskningar och försöka spåra upp den skyldige. Hur kan man köra över ett barn och bara åka därifrån? Hon måste få veta sanningen – till varje pris.

Boken är skriven med stor inlevelse och känsla, och med ett lättflytande språk som gör att man blir fullkomligt uppslukad av den här berättelsen.
En helt underbar bok!

Sen läste jag den här boken, inte helt ny (2011),
jag köpte den på Erikshjälpens second hand.

En engelsman i Paris,
av Nicolas Barreau.

Handlingen beskrivs så här:
Aurélie Bredin vandrar ensam och sorgsen på Paris gator. 
Hennes far har nyligen dött och hennes pojkvän har lämnat henne för en annan kvinna.Under sin promenad kommer hon till en bokhandel där hon hittar boken En engelsman i Paris av den engelska författaren Robert Miller. 
Boken beskriver hur han kom till Paris för en lansering och träffade en kvinna.
Till sin förvåning upptäcker Aurélie att kvinnan liknar henne själv och att berättelsen delvis utspelar sig på pappans restaurang, Temps des Cerices, som hon nu fått ärva.
Aurélie blir besatt av att få träffa författaren. Hennes försök att kontakta den attraktive men skygge Robert Miller lyckas inte. Framförallt är redaktören på förlaget inte hjälpsam. Men Aurélie ger inte upp. Hon skriver till författaren och bjuder honom på en romantisk middag. Och en dag får hon svar. Det blir ett möte som hon aldrig hade kunnat drömma om.

Det här är en mycket charmig bok, en liten pärla, 
som jag verkligen njöt av att läsa.
Inte minst för att den utspelade sig i Paris, 
som jag besökte för några år sen och tyckte så mycket om.

Det här är en kärlekshistoria som man helt enkelt bara mår bra av att läsa.
En ljuvlig läsupplevelse helt enkelt!

Efter dessa två läste jag en deckare,

Janusstenen 
av Elly Griffiths

Detta är andra boken i en serie om flera böcker om arkeologen Ruth Galloway om hjälper polisen med utredningar.
Jag har läst den första delen,
Flickan under jorden, och jag tyckte mycket om att läsa om Ruth igen. 
HÄR  skrev jag om den.
Kommer med all säkerhet att läsa fler av dessa böcker!
Det bästa med de här böckerna är inte själva deckargåtan, 
utan människorna, miljöerna och språket.
Och så arkeologin! jag tycker det är intressant med historia och arkeologi, och dessa ämnen har en ganska stor del i berättelsen.
När jag var liten tänkte jag bland att jag skulle bli arkeolog när jag blev stor. Vara med på utgrävningar och luska ut hur människorna levde då...

1 kommentar:

Channal sa...

Tack för boktips! Jag har inte läst någon av böckerna.

KRAM Anna